My Photo
Name:
Location: 41 Frobisher, London, United Kingdom

24 March 2006

~Ibn Battuta~

Layar Battuta is a song narrating about Ibn Battuta (()) :: A famous Muslim Scholar from the 14th century :: Well-known for his great passion & enthusiasm in travelling!!


Depiction from National Geographic Magazine, Dec 1991


No one knows how exactly did Ibn Battuta look like, but no one can deny his reputable experiences gained by travelling around the world throughout his life :: 29 years; 75,000 miles; 44 modern countries :: Making history whilst making baby!!


His Travel Track through Dar Al-Islam
Click here to enlarge

Started to travel in 1325 when he was 20, Ibn Battuta certainly had much to write in his very own book :: Rihla - My Travels :: And so to appreciate Ibn Battuta & to celebrate his passion, let us all go travelling around the world whenever we are given the opportunity by our Lord Almighty!!


Alhamdulillah :: Italy, here I come :: Countdown 2 weeks
Special thanx to the site Ibn Battuta -Rihla :: visit to 'travel' your knowledge around Ibn Battuta

32 Comments:

Blogger puteri nad said...

2 more weeks..utk a postcard from italy..ermmm adakah ini first clue????

10:01 pm  
Anonymous Anonymous said...

ابن بطوطة ----> camni la ejaan sebenar... kan aku dah eja kan dah?

hahahaha... kelakar2.. baru aku faham kenapa...

:D

10:08 pm  
Anonymous Anonymous said...

btw, best aa lagu nih... :D

10:09 pm  
Blogger puteri nad said...

btw abang toriq,motif kata kelaka tanpa sebab..sila share jua~~x pon ihab share to komen mengomen?

6:03 am  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

NAD:
Hey kalo clue clie mana bleh kata itu clue clie...
Tak namanya clue clie laa kalo diberitahu hahahaha...

sila share jua
Hahahaha... Bdak ni memang tau...
NAAAAAAKKKKKK JUGAK tahu sumer benda...
Takleh ada yg jadi rahsia ke antara aku ngan ko huh NAD???
Hahahahahaha...

Neway kisahnya sbb aku nak tahu ejaan Arabic Ibn Battuta tu camne...
Sbb nak masukkan dalam intro-copyrite-control aku tu...
Sah sah kena sebut betul2...
Takleh laa main taram je... Maka takde org lain kat UK ni yg aku rasa aku bleh depend on selain Ahmad Thariq Kharuddin hahaha...
Dan ternyata sangkaan aku betul ok!
Dia sanggup naik turun level masjid mencari jawapan ni!!
Hahahaha...
MEKACIHHH THARRRRRRIIIQQQQ ;)


THARIQ:
ابن بطوطة ----> camni la ejaan sebenar
Dah betulkan ok...
Demi tak menghampakan ko dan tak membazirkan tenaga ko naik turun Masjid heehehehehe...

best aa lagu nih
Tu la tu... Kechewa gak sebenarnya lagu ni takleh masuk AJL...
Tapi lagu Tandang Bermadah yg ganti...
Org kata sbb Adnan buat lagu tu ada tiru2 Syakila kononnya...

Yo ko?? Aku rasa org dengki kat Kak Ani :P
Bleh ?? Sumer benda Kak Ani gak menang hahahaha

1:54 pm  
Blogger puteri nad said...

Ya ibnu ismail,
hahha..memangla aku nak tau..kan dah kata hubungan yg berjaya adalah hubungan yang transparent..hahaha (mrasalah aku merepek sebelom asar)

oh abang toriq kah membantu ko ihab..maka silalah belanja dia..yg mengumpulkan asid laktik demi ko~~

2:14 pm  
Blogger toriq said...

ihab nak belanja? erm.. takper lah.. ihab tuh sure kena pikir 100 kali baru leh belanja org.. ahaha.. peace ihab!! :P

3:59 am  
Blogger Unknown said...

ihab...

ابن بطوطة ----> camni la ejaan sebenar


camne nak letak tulisan arab kat sini?

[apa yang aku fikirkan...]
[lame dah tak belajar behase arab..]

4:40 am  
Anonymous Anonymous said...

hoho macam mana???? nak letak dhulisan arab

7:57 am  
Blogger puteri nad said...

dhulisan..apakah itu fauzan???

5:40 pm  
Blogger baez-kun said...

dhulisan??????????
amat faseh ok menggunakan huruf dhot ok! sila sedar.. aku terus menangis terharu akan kefasihan pojan

tapi sila sadar ok ihab.. aku lebih berminat ngan anonymous ok, sapekah dia ok???? kenapa masa ko komen balas tak sebut nama dia?? motif menyisihkan omputeh??????/

7:03 pm  
Blogger toriq said...

shut up anonymous!

7:07 pm  
Blogger puteri nad said...

motif abang toriq tetiba emo..ehehehe..

ihab,layanlah tetamu kat blog ni jua..nak air kopi satu,extra pekat yer..erm tambah ler gak gula..erm goreng pisang takde ke tuan rumah?

8:01 pm  
Blogger baez-kun said...

hahaha kelakar nye anonymous ok!!! motif toriq emo cam sabri????

6:28 pm  
Anonymous Anonymous said...

Thila shedar yang Dhulisan itu adalah sangat di sengajakan.... dan hata, tak perlu menangis2 dengan kefasihan ku.

Ihab

sila hup dhate entry ini....kerna aku tak tau nak komen aper2 untuk entry ini....atau engkau sedang enak bercuti???

semalam balik dari lab. aku jalan kaki. sbb member pinjam motor. Jumpa ismat....terus jerit Ihabbbbbbb kuat kuat...

lepas tu terus blushing sbb silap address ismat sbg ihab. ismat sekadar tersenyum lantas mengomel2 kosong.

4:08 am  
Blogger Unknown said...

pojan...

i think you need to wear spectacles la... takkan la tak leh nak bezakan warne kulit ihab ngan ismat... lain benor... hahaha...

[apa yang aku fikirkan...]
[malu jerit name orang... hehe]

4:25 am  
Blogger toriq said...

hey szakif... tak elok ok kutuk org... huhuhu

8:07 am  
Blogger Unknown said...

toriq...

sila sedar bahawa tak sepaputnya pojan salah sebut name ismat dengan ihab... zipzassss yang nyata terhadap pojan...

[apa yang aku fikirkan...]
[betul ke care aku gune zipzassss?]

2:26 pm  
Blogger puteri nad said...

Hahahhhaha,kelaka boley panggey Ismat,Ihabb..hahahaha.. ni tergelak dengan sukahatinyer..

5:08 pm  
Anonymous Anonymous said...

cis cis

WAHAI ZAKI
sungguh tidak elok perilaku mu mengutuk orang.......
Fauzan mengaku.... telah tersilap, tapi pakai spect itu tidak perlu... kerna situasi pada itu ilah rembang2 maghrib, sebab yang jelas ok tidak mengenali ismat...
*tapi mana ada ihab di malaysia???*

9:29 am  
Blogger Unknown said...

pojan...

zipzasss ku menjadi.... hahaha.. neneneneneee.... (bace dengan key mengejek cam budak2)
*sejak bile aku pandai kurang ajor ngan senior ni*

ihab...

sila update blog ini dengan lagu kak ani yang lain... kalau boleh aku lagu layar battuta tu...

[apa yang aku fikirkan...]
[physiology dan biochemistry]

9:40 am  
Blogger toriq said...

hahaha... kelakar ok trademark si zaki nih.. tetiap komen dia ker, blog ker mesti ada perkataan 'apa yang aku fikirkan'... mana cilok trademark tuh? baik punya cilok! hahaha..

11:32 am  
Blogger nasa said...

akum ihab.heehh promo ade masa singahlah ke blog saya http://akarbudaya2link.blogspot.com/

5:59 pm  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

WAHHH!!! Seronotnya ku lihar meriah di sini...
Cam suasana Hari Raya!
Hahaha...

THARIQ:
ihab nak belanja? erm.. takper lah.. ihab tuh sure kena pikir 100 kali baru leh belanja org
SILA JANGAN BERMENTALITI WAN!!!
;)

shut up anonymous!
Aku join kempen ko!!
SHUT UP ANONYMOUS hahahahaha...

kelakar ok trademark si zaki nih..
Apa lak kelako??
Comel dan cool ok!
Mengajak kita sumer berfikir juga, tak gitu Zaki hehe...


FAUZAN:
Jumpa ismat....terus jerit Ihabbbbbbb kuat kuat...
MOTIF KO POJAN??!!
MOTIF MOTIF MOTIF??!!!
Hahahaha...

Ismat siap hantar SMS kat aku ni mengadu --> bleh gitu?
Tapi aku tak layan la hahaha...
Sah sah nak jimat 30pence...
Mahal ok hantar msg luar negara :D

kerna situasi pada itu ilah rembang2 maghrib, sebab yang jelas ok tidak mengenali ismat...
Arghhhh... Alasan POJAN!!
ALASANNNNNN!!! hahaha...
Takleh terima ok!! TAKLEH TERIMA!!!
:P


ZAKI:
camne nak letak tulisan arab
Copy paste from Words
Sekian harap maklum ;)

takkan la tak leh nak bezakan warne kulit ihab ngan ismat
AKU SANGAT SETUJU!!
MOTIF POJAN??!!!
MOTIF MOTIF MOTIF??!!!
Hahahaha...

tak sepaputnya pojan salah sebut name ismat dengan ihab
AKU JOIN KEMPEN ZAKI!!! Yeahhhh...
Zaki... Apa slogan tema kita??
Cepat reka...
[apa yg aku fikir] --> camni bleh?? Hahahaha...

sila update blog ini dengan lagu kak ani yang lain
Adakah ko juga minat pada Noraniza??
Hehehe...
Marilah meminati beliau ;)

10:47 pm  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

HATA:
aku lebih berminat ngan anonymous ok, sapekah dia ok????
Tak paham ok kenapa nak minat...
Annoying laa ngomelan sebegitu...
Ngomelan yg TAK ALIH ALIH NAK NGOMEL gitu hahaha...
Dia kena belajar kasi salam dulu baru menyampuk --> bleh ni nak suruh org yg tatau apa agama dia kasi salam??
Tuan Aji... Sila kemukakan fatwa bersabit isu ini, terima kasih hehehe...

motif menyisihkan omputeh??????/
Sorry mate... Aku dah join kempen Thariq...
Kempen ko tak BEST!
Tak OPPOSITION...

Jom Thariq: Laung slogan:
SHUT UP ANONYMOUS!
Hahahahahaha...


NAD:
ihab,layanlah tetamu kat blog ni jua
Ye NAD!! Aku tgh cuba melayan sehabis baik ni...
Ya Tuan Puteri... Nak minum apa??
Susu?? Susu kambing?? Lembu takleh??
Huh??? Nak susu unta plak??
Baiklah baiklah...
Khaddam Dhulisan!! Bawak Susu Unta satu baldi!!
CEPATTT!!

Nak makan apa Tuan Puteri??
Nak nasi?? Nah makan nasi...
Tahukah Tuan Puteri, Noraniza juga makan nasi sebelum performance ;)

Huh?? Apa dia??
Tuan Puteri nak hamba suapkan??
Ala cikuciku manjanya dia...
Meh sini meh hamba suapkan...
--> PELANGKOOONGGGG!!!

Amboi amboi nak manja2 ngan aku plak...
Aku sekeh lagi kang! Nak kena??
Sekeh lagi... Sekeh lagi hahahaha...


ABG NASA:
SELAMAT DATANG!!!

akum ihab.heehh promo
Promo promo, sila sila hehe...
Kawan2 sila rajin2 lawat kalo sudi...
Link dah dibubuh di main page muehehe ;)

10:54 pm  
Blogger puteri nad said...

Ahahahahha..
ketawa riang aku baca Ihab...hahahah..lantas tergezut rumet aku yg tido dikala pagi2 hari nie..Motif koooooo..

hahahahahaaha..sila edit part pelangkong..lantas aku nak menapa kapik ko..berani ko derhaka pada puteri,adakah nak disumpah 7 keturunan Ihab????????????

hahahah kelakanya ko ada khadam nama dhulisan..hahhahaha..seperti dari nepal,tijuatu okeh..hahahhaha

5:59 am  
Blogger baez-kun said...

tapi terus sokong ihab nak pelangkong nad
kelakar ok
motif nad mengada2 pada seme termasuk toric dan ihab????? seswatuh ok seswatuh ini hahaha kelakar nye terus hepi gelak

tapi motif nak ada dalil segala

sila sedar

makruh bagi salam ketika orang sedang makan, solat dan juga mengaji boley?

11:06 am  
Blogger puteri nad said...

Hahhaha..bilakah daku mengada pada sumer ok..lantas menapa kapik abang faiz..sila sedar daku x mengada ponnnnnnnnnnn..

hanya mengada dgn Ihab sajor..hahahah..sbb i tuan puteri bley?

1:00 pm  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

Hahahaha...
Sila tapa kapik aku...
Pak puk pak puk...

Wahhh sedapnya rasa ditapa kapik...
SIla buat lagi dan lagi dan lagi NAD!!
Hahahahaha...

Inilah rahsia keGEBUan pipiku... Hahahaha...


Hata sila jangan menohmah Nad...
Aku redha saja memanjainya...
Kerana dia Tuan Puteri Imbas Berempat blog A-N-I ni hehehe...

9:52 pm  
Blogger puteri nad said...

hihiihhihihii
(tahap kekelakaran ko sungguh2 da naik taraf ihab..semenjak nizar balik dari rumah ko..berikan dia satu tabik spring okeh..)

yeayy..syoknyer dapat bermanja.. ahaha ;-)

12:46 am  
Blogger baez-kun said...

motif ihab perasan pipi gebu????
motif?? motif??? sangat motif ok~~~ itu saja yang aku mampu katakan

terus tohmah nad ngada2 lagi sejak kebintikan menular

7:16 pm  
Blogger puteri nad said...

motif abang faiz marah pp dia nak gebu?

motif daku mengada? motif?

12:45 am  

Post a Comment

<< Home