My Photo
Name:
Location: 41 Frobisher, London, United Kingdom

09 March 2007

Hubbati Li Waheeda

Bisikan Hubahku berbaur Gundah..


Everybody knows :: My HUBAH for Noraniza Idris is unquestionable :: But what some doesnt know is that, besides her, there are many other LOVE OF MY HEARTS - amongst whom Waheeda is sitting around the top of my list - just slightly below Noraniza in hierarchy!! And honestly after reading this article from Utusan.com my heart is SHRED into pieces!! I was blown off - Surprised & SHOCKED by the press-statement ::


I adore Waheeda not only for her style of musics and vocal skills, but also for her personality, credibility and celeb-quality :: HONESTLY, WHO ELSE IS THERE IN MALAYSIA who came out and about as a singer, totally preserving the Hijab appearance, let alone being famous, fully educated and fluent in LANGUAGES!!



She IS definitely ONE OF A KIND :: Sugar, Spice & Everything is NICE about her :: Sweet; Cute; Lovely; Smart; Adorable; You NAME IT!! The list is endless!!


I therefore see this as a GREAT LOSS to our local music industry :: If Waheeda happens to decide not to persue her musical career any longer :: We need a healthy local musical environment :: And for that, we need people like Waheeda around!!


Shame.. Personal path in life is of no bussiness of mine..
Whatever she decides, LET IT BE..
But WAHEEDA will always be EL-WAHEEDAH FI QALBI... THOOL 3OMRI.. BI-KULLI DAWAAM!!





Waheeda sedia berundur diri dari dunia seni
Oleh Nor Fadzilah Baharudin


Saya bersedia meninggalkan bidang seni pada bila-bila masa.” Begitu kata Waheeda ketika ditemui selepas menjaya showcase Suria fm di ibu kota, baru-baru ini.

“Sebab sekarang saya bekerja sebagai pengarah pemasaran di sebuah syarikat penerbitan. Jadi besar kemungkinan saya akan ke Dubai untuk kerja-kerja pemasaran pada akhir tahun ini. Dan saya tak tahu berapa lama saya akan berada di sana,” jelas Waheeda tentang kesediaannya berundur diri daripada bidang seni.

Biarpun sudah enam tahun terlibat dalam bidang seni, kata Waheeda, dia tidak berasa rugi sekiranya keputusan untuk berundur dilakukannya.

“Kalau saya berhenti menyanyi mungkin saya masih lagi terlibat dalam kerja-kerja belakang tabir. Saya akan menghasilkan lagu-lagu untuk penyanyi lain dan dalam pada itu saya boleh beri tumpuan pada kerja-kerja saya sebagai pengarah pemasaran,” katanya.

Cinta terhalang

Apakah mungkin keputusan itu dibuat kerana ada kaitan dengan hubungan cintanya yang ditentang oleh keluarga kekasihnya?

Tersenyum penyanyi bertudung lingkup ini tatkala ditanyakan soalan itu. Namun Waheeda enggan mengiya atau menafikannya.

Pun begitu, Waheeda mengakui memang hubungan cintanya baru-baru ini melalui dugaan hebat sehingga mencabar perancangannya untuk menyimpul ikatan perkahwinan dengan seorang jejaka kacukan Arab pada penghujung tahun ini.

“Saya sendiri tak sangka akan jadi begini selepas setahun kami berkawan. Hubungan kami baik dan tiada masalah. Malah saya sendiri pernah berjumpa dengan ibunya. Ibunya okay, dapat menerima saya tapi saudara mara dia tak dapat menerima saya hanya kerana saya bukan wanita berdarah kacukan Arab,” kata Waheeda terus terang.

Reda dengan keadaan itu, kata Waheeda, hubungannya dengan bekas kekasihnya itu masih juga terjalin hingga hari ini.

“Kami masih meneruskan hubungan. Tapi cuma sebagai kawan sebab antara kami tak ada masalah,” katanya.

Akuinya lagi, peringkat awal kekecewaan itu ditempuhinya, dia berasa sangat tertekan. Tetapi alhamdulillah, semua itu ditanganinya dengan baik.

Melodi Ahlan album terakhir

Mungkin juga Melodi Ahlan akan menjadi buah tangan terakhir daripada Waheeda. Album yang mengambil waktu pembikinan selama setengah tahun itu dijangka akan menemui peminat seni tempatan sekitar Mac ini.

Saya bertindak selaku penerbit dan menghasilkan lima buah lagu. Lima lagu lagi dicipta oleh komposer lain termasuk Cat Farish, Yassin, Hafiz Unic dan kawan-kawan sendiri.

“Album ini juga menampilkan banyak kelainan. Antaranya lirik iaitu ada lima bahasa (Arab, Inggeris, Sepanyol, Hindi dan Afrika) dan adik saya turut serta dengan bermain gitar untuk beberapa lagu. Tapi album ini masih mengekal konsep terdahulu iaitu World Music. Keseluruhannya saya berpuas hati dengan album ini kerana sepenuhnya idea saya,” katanya mengenai album tersebut yang diterbitkan bersama-sama MIG Records.

Tambah Waheeda lagi, album tersebut juga mungkin album terakhir dirinya bersama MIG Records.

“Kontrak saya bersama MIG akan berakhir tahun ini. Saya sendiri tak tahu sama ada mahu melanjutkan kontrak atau tidak,” katanya.

14 Comments:

Blogger puteri nad said...

owhhh
i like her also..
dia berlakon best..
x nampak gedik

beside dia nye suara memang besh..
and i love her oso..

n then regarding the language2 thingy,betol okie..dia fluent..

haishh..
asyik bisikan hubah ihab pada waheeda

8:46 pm  
Blogger Sarah Mohd Shukor said...

Salam...

i like her. she emerged in this musical field with complete package. what are on top of list: perfect aurat-covering (ahsanti!), smart!!, beautiful!, languages-spoken fluently, n bak kata nad, dia x gedix..

n lg 1, sbb dia bawak world music..mcm YASSIN :D

9:09 pm  
Anonymous Anonymous said...

her english and arabic is superbbbbbbbbbbbbbbbbbb...

10:01 pm  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam girls!! hehe
Sumer pompuan je mengomel ni tanda semangat ari pompuan tak abis lagi ke?? haha...


NADHRAH!!
What a LOSS rite??!!
Aku tak rasa SENANG dah nak cari pelapis cam WAHEEDA ni...
Kita nak artis educated cam ni..
Lepas Waheeda tinggalkan dunia muzik, mana nak cari lagi artis pompuan cam dia??!
So far sumer klon2 dia SUMER TAK MENJADI...
WAAAAAAAAAAAAAAAA... MENANGIS TAK BERLAGU LAAA AKUUUUUU ARGHHHHHHHHHHHHHH!!!
Tensen babeng ni!! !! !!

Hubah aku dah tak patut dibisik2an..
Aku kena JERIT2 HUBAHku before dia blah for good from her singing career huhuhuu...
Seriously am gonna miss her!!
Sbb DIA JE SATU2NYA ARTIS yg menyatukan minat muzik AKU ngan ABG aku haha...

HABIS LAA AKU ANGAU WAHEEDA NAK TINGGALKAN AKUUUUU!!! :P


SARAH
Indeed!! NO YASSIN means NO WAHEEDA!!
If anything at all... YASSIN would be the person responsible for Waheeda's popularity...
Takde YASSIN... Takde WASSINI...
Takde WASSINI.. Takde WAHEEDA...
Takde WAHEEDA... Takde la AKU jadi FAN dia huhu...
Thanx to YASSIN for everything ;)

Genre WORLD Music dia mmg POWER!!
And aku rasa MELODI AHLAN akan bawak satu fenomena baru dalam pembikinan lagu Melayu...
Feature verse Spanish dalam debut baru dia mmg CUN GILERRR...
Tak sabar wanna get my hand on the album hehe...


MINCI
SUPERB... FANTASTIC... MARVELLOUS.. INCREDIBLE... Tah apa lagi aku nak letak.. Vocab English aku terhad... Suruh WAHEEDA list down sendiri la kot... Sure byk lagi hahaha...

ARGHHHHHHHHHHHHHHHH SAYANGNYERRRR WAHEEDA NAK TINGGALKAN BIDANG NYANYIANNNN...
Though I have to admit IT'S FOR HER OWN GOOD!!
Jadi penyanyi memanjang ni byk gak cons dia...
GOOD FOR HER... GOOD GOOD GOOD...
AHSANTI ya Waheeda hehe...

1:33 am  
Blogger Unknown said...

kat malaysia ni aku da dengar lagu ni kat era. first time dengar, dua benda aku fikir:

1- ini suara waheeda
2- lagu ni best sangat!!!!

ihab!!! aku nak lagu ni!!!! tolong upload kan bley~ TQ sangat2...

8:59 am  
Anonymous Anonymous said...

waheeda nak quit? sayangnya..

9:12 am  
Blogger puteri nad said...

owh Ihab..
u can wait until me emerge then..

and kakmin,
do u wanna join?

ehehehehe

10:30 am  
Anonymous Anonymous said...

of course dear... count me in...

5:43 pm  
Blogger Vann said...

Salam..ihab..shes got nu album? dah ada lagu dia..leh send it to me..

Waheeda bawa dia fenomena yang tersendiri tapi sayangnya masih ada yang berfikiran typical terhadap hijabis

3:36 pm  
Blogger DaRk AnGeL said...

ello ihab~!

yup.. i like her too~ a friend to a friend of mine.. but actually there was sumthing else... she did cover it well... just let time tells~~ huhuhu~

1:14 pm  
Anonymous Anonymous said...

waheeda duk sebelah pintu umah shu di damansara ;) hehe, tapi x sempat bertegor sapa lagi.

12:46 am  
Anonymous Anonymous said...

satu je statement aku kasi:

kalau aku dato'- dato' yang punya harta berjuta2 dan takde bini lagi, SAH SAH aku amik waheeda buat bini muahahahahhahah

amacam? sapa2 nak celen statement aku? hehe

10:48 pm  
Anonymous Anonymous said...

assalaam 3alaikum wa ra7matu-llaahi wa barakaatuh.
hmm,,, wa7eeda is unique. al7amdu lillaah for every thing happened. i guess its for the best for her to leave, eventhou, many thinks im wrong maybe.
maybe she wanna stay away from music feild for her religion? she had new measurements of faith?
if she thinks its better to stop. then i am happy for he choice.
a7santi yaa wa7eeda. insha'allah you will be a better "Qudwa" for many others. hadaana Allah ajma3een. aameen ya rabba-l-3aalameen.

6:53 am  
Anonymous Anonymous said...

Keep up the good work.

6:21 am  

Post a Comment

<< Home