My Photo
Name:
Location: 41 Frobisher, London, United Kingdom

14 January 2007

NO MORE AJL!!

Just 2 days after they've published an update on Noraniza's news in Utusan.com, today there's been another update written about Noraniza Idris, but this time, it's a shocking one!! :: At least for me!! :: I found it really surprising to have read such a determined statement made by Noraniza Idris for the newspaper ::

YES!!!

Noraniza Idris is backing off from taking any parts in Malaysia's local singing competitions, especially (as specifically expressed by herself) the so-thought-to-be 'prestigious' Anugerah Juara Lagu - a competition which once brought me to fall in love with Noraniza's musics ::



I've known Noraniza Idris from the era of Ala Dondang (1997) :: but I have to admit the fact that I wouldn't have actually fallen in love with her style of musics if it was not because of AJL 1998 - when she brought home a trophy for The Best Performance of the night through Dikir Puteri - a certainly well deserved recognition for her fully-committed effort!! Eversince, I've been consistently keeping myself up-to-date with her career progress :: especially through AJL competitions ::

However, now that this is happening, it will certainly put me into a constant dilema :: A dilema which is currently haunting my brother :: A dilema of which I wouldn't know if I can cope with it or otherwise :: A dilema of not being able to see Noraniza Idris performing in Anugerah Juara Lagu for the coming years!!



YES!!!

I know, these days, AJL has not been proving itself worthy of being called a prestigious competition :: For the past few years, the results which came out from the juries have been appalling - out of context - out of sense - OUT OF MIND!! :: People continuously question over its justification and fairness :: AJL has been doomed - a competition which favours popularities ever more than the qualities :: I do agree!! But its nostalgic value which has been paved in my heart makes it really hard for me to just forget about the competition all together ::

Noraniza Idris is not the 1st to have come to such a conclusion :: Dato' CT Nurhaliza has made the same decision even earlier :: Although it has not affected her much, but it certainly had affected many of her fans - one of whom is my own brother :: While fans can still keep themselves up-to-date with CT's progress, we cannot deny the fact that they have also been continuous complaints over how they missed watching CT Nurhaliza on stage for the AJL competition ::


...
... ...
... ... ...

Speechless :: Not much that I can say regarding this matter :: Noraniza Idris is making her decision according to what she thinks is best for her to move forward :: And I support her on this!! But the fact that she is leaving AJL for good means that I WILL DEFINITELY MISS HER IN ACTION; sooooo much that AJL will never be the same again without her presence ::


Yok Kak Ani - fikirkan yang terbaik untuk masa depan Kak Ani ok! Kami di A-N-I dan mANIra sentiasa mengharapkan yang terbaik dan HANYA YANG TERBAIK untuk Kak Ani :: Pertandingan bukan segalanya - kami yakin semangat Kak Ani tidak akan luntur semata-mata kerana mereka tidak mahu mengiktiraf usaha titik peluh Kak Ani :: Biarkan mereka!! :: Yang penting, Kak Ani DIIKTIRAF TINGGI oleh kami yang senantiasa menyayangi dan menghargai usaha gigih Kak Ani!!

~mANIra berganding bersama Noraniza~




The following article was taken directly from Utusan.com

Noraniza akui terkilan
Oleh NIEZAM ABDULLAH

Nama Noraniza Idris memang sinonim dengan lagu-lagu pop etnik ataupun irama Malaysia. Beliau boleh dikatakan antara penyanyi yang menonjol dengan konsep lagu-lagu tersebut.

Semasa muncul dengan album berkonsepkan pop 20 tahun lalu, Ani tercari-cari konsep untuknya sehinggalah sepuluh tahun selepas itu barulah dia merasakan dirinya adalah penyanyi yang bersesuaian menyanyikan lagu-lagu etnik sedemikian.


Namun selepas kecundang dalam pertandingan Juara Lagu ke-20 ketika mempertaruhkan lagu Ayuh Juragan tahun lalu, Ani mengakui dia terkilan.

Terkilan bukan kerana lagunya itu tidak terpilih sebagai juara kategori itu tetapi merasakan irama yang dibawanya selama ini seperti tidak diiktiraf.

Malah Ani tidak menolak kebanyakan lagu tradisional yang dihasilkan penyanyi sekarang ini agak terkebelakang dari segi susunan muzik yang ditampilkan.

Bukan untuk mendabik dada tetapi penyanyi itu mengakui, irama yang dipersembahkannya selama ini adalah lebih global.

Berikutan itu Ani tidak mahu menyertai apa juga pertandingan yang diperkenalkan di negara ini kerana beranggapan sesetengah pihak seperti tidak mahu mengiktiraf muzik etnik yang moden dihasilkannya.

‘‘Saya bukan kecewa tetapi terkilan melihat hala tuju muzik tradisional kita. Mereka yang berkenaan seperti tidak dapat menerima muzik saya sedangkan saya menghasilkan lagu-lagu yang jauh lebih moden selain mengetengahkan pembaharuan,’’ katanya.

Beliau turut mengakui muzik tradisional pada masa ini masih berada di takuk lama dan mereka yang menghasilkannya seolah-olah takut untuk lebih ke hadapan.

Kesal dengan cara sebegitu, Noraniza merasakan tidak guna dia menyertai apa-apa pertandingan di negara ini sebaliknya matlamat beliau sekarang untuk memperkenalkan irama tradisional yang dihasilkannya ke luar negara.

Dalam erti kata lain, sekiranya ada pertandingan di peringkat antarabangsa, barulah Ani bersedia untuk menyertainya.

‘‘Di dalam Malaysia kalau nak bertanding, cukuplah, saya tak mahu lagi. Cukuplah dalam Juara Lagu tahun lalu saya menyertainya. Selepas ini tak mahu lagi. Itu janji saya,’’ akuinya.

Bunyi pengakuan Ani itu seperti dia kecewa tetapi sebagai orang yang memperjuangkan irama tradisional, dia merasakan perlu menegur mereka yang menilai muzik tradisional itu supaya mempunyai pemikiran yang lebih terbuka.

Malah dia juga kecewa kerana kebanyakan stesen radio utama di negara ini seperti meminggirkan lagu-lagu tradisonal sebaliknya lebih memberi tumpuan kepada lagu pop dan juga irama dari negara jiran.

‘‘Kalau stesen radio kita sendiri yang meminggirkan lagu-lagu tradisional, macam mana dengan hala tuju kita untuk membangunkan lagu seperti itu,’’ katanya.

Selama 20 tahun menjadi artis jelas Ani, dia gembira dapat juga menghasilkan sebuah album kompilasi yang memuatkan lagu-lagu yang pernah mempopularkan namanya.

Album berjudul Noraniza Idris Lenggok 20 Tahun itu telah berada di pasaran sejak tiga minggu lalu yang menampilkan dua buah lagu baru iaitu Asyik Bisikan Hubah dan Racau Sang Khalifah (duet bersama Liza Hanim).

‘‘Album ini amat bernilai buat saya kerana ia dihasilkan dengan menampilkan lagu-lagu popular saya sejak jadi artis 20 tahun lalu,’’ katanya.

Selain gembira dengan penghasilan album tersebut, Noraniza juga sedang meniti detik-detik penuh bermakna kerana telah bertemu dengan insan yang bakal memiliki dirinya selepas berpisah dengan Fareez.

Ani tidak menafikan mula menjalinkan hubungan dengan pegawai kanan tentera berstatus duda itu sejak Julai lalu selepas mereka bertemu untuk satu urusan perniagaan.

Malah kedua-dua pihak telah menemui ahli keluarga masing-masing dan ternyata wujudnya satu perasaan di antara mereka.

‘‘Insya-Allah, jika masanya tiba, saya akan umumkan siapakah lelaki itu. Tetapi terus terang saya katakan, saya menyenanginya. Dan kebetulan dia mempunyai pertalian saudara dengan saya,’’ katanya.

Malah Ani berharap dengan penjelasannya itu, semua pihak khususnya peminat mendoakan agar hasratnya untuk membina kehidupan baru itu akan berjalan dengan baik

4 Comments:

Blogger |PrincesSs| said...

selamat kak ani..semoga sumer selamat~

5:33 am  
Blogger szakif said...

ape yang aku pasti, semangat kak ani dalma AJL akan terus menyinar.. tak percaya? tengok je la tiap kali lagu2 irama malaysia n etnik kreatif, berapa ramai penari diorang akan bawa? sape yang mula2 buat camtu kalau bukan kak ani? itulah semangat kak ani dalam AJL, takkan lupus dan luput.. sure!

1:35 am  
Blogger |PrincesSs| said...

systemic lupus erythematosus jer zaki

1:18 pm  
Anonymous SyafiqSygKamu said...

Salam wahai sahabat2 alam maya ku suma tak kira dimana jua anda berada.... chewaaah.....

Ihab
Aku tak pi mana2...ade jer... cuma skrg sudey kerja...tapi aku senantiasa memasuki blog ko ok....

Sebagai seorang kipas susah mati Datuk Siti Nurhaliza mmg tak dinafikan aku mmg kangen sama penyertaan Datuk dalam Juara Lagu...rindu nak tengok showmanship seorang diva.... future "Datin" Ani dan Datuk Siti mempunyai identiti dan kelebihan tersendiri dalam nenyampaikan sesebuah lagu...Kak Ani identitinya memartabatkan Irama Malaysia & Etnik Kreatif sejajar dengan wasiat Allahyarham Abdullah Chik, sebab tu kita leh nampak Kak Ani cuba sedaya upaya utk memberikan kesungguhan dalam mempelbagaikan irama Malaysia & Etnik Kreatif...

Manakala, Datuk Siti ade kelebihan beliau sendiri, she can sings in every number of songs, Pop Rock, Ballad, Irama Malaysia & Etnik Kreatif...she got a superb voice, kemerduan suara beliau membuatkan org meleleh..hiks....tapi aku terlalu merindui suara Datuk dalam lenggok Irama Malaysia & Etnik Kreatif...

Both of them are Diva in their category....

till then, meet u all later mates...
Daaaaa~

Salam sayang utk suma....... ;p

12:45 am  

Post a Comment

<< Home