My Photo
Name:
Location: 41 Frobisher, London, United Kingdom

16 February 2006

Racau Sang Khalifah

Khas buat pengunjung2 setia A-N-I: Noraniza Idris Fan's Blog

Racau Sang Khalifah
merupakan single terbaru Noraniza Idris yang menampilkan Liza Hanim sebagai penyanyi duo dan Beego X-Phyne Ballerz sebagai Penglipur Lara (ie dalam konteks bahasa modern-nya: Rapper). Lirik puitis merupakan hasil nukilan Ahmad Fedtri Yahya.

Lagu ini pertama kali dikeudarakan oleh stesen2 radio Malaysia beberapa hari sebelum Anugerah Juara Lagu ke-20 berlangsung. Biarpun usianya baru setahun jagung di telinga para peminat, namun reputasi lagu ini begitu terserlah setelah berminggu2 menduduki carta teratas Lagu2 Baru Di ERA, stesen Radio No.1 di Malaysia







Lagu ini juga telah memahat 1001 kenangan manis buat penulis

Di sini, penulis memperdengarkan demo 2 minit lagu Racau Sang Khalifah buat para pengunjung. Demo 2 minit ini tidak berupaya menunjukkan wajah sebenar Racau Sang Khalifah, namun diharapkan ia dapat memberi gambaran keistimewaan lagu tersebut buat mereka yang baru pertama kali mendengar!

Lagu lengkap adalah sepanjang 4:01 minit.

32 Comments:

Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam all!!

Kepada yg dok bertanya di tag-board...
Inilah dia lagu baru Kak Ani tu...
RACAU SANG KHALIFAH...

Aku kena edit supaya tak breach copyright control...
Aku buang part Rap kat tengah2 lagu beserta part di mana suara aku diketengahkan jeng jeng jeng!

Untuk menikmati lagu penuh, dapatkan CD or Kaset original yg bakal diterbitkan bulan 3 ni!!!

4:28 pm  
Blogger baez-kun said...

huhu lagu ni agak rancak menyebabkan aku terus menari boley?

4:34 pm  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

Boleh HATA boleh!!
Ni laa lagu yg aku kata gabungan MASRI & JOGET tu...
So, sebab ada unsur JOGET, bleh je laa ko nak nari hehe...
;)

Tapi lagu demo ni tak penuh...
Ko takleh hayati lagi lirik dia...
Nanti kalo dapat lagu penuh sila hayati lirik daripada dok berjoget hehe ;)

4:53 pm  
Blogger puteri nad said...

alah ihab..ko send saja secara free kat aku tak boleh ke?? canner plak aku nak membeli2 bagai~~

tp tenkiu keluarkan sheet tuh..haha tengah galak mendownload 18 lagu yg msaih belom kudownload..ahaha..

ihab nak free..nak free..

6:16 pm  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

1st of all NAD...
Aku dapat lagu ni sebab aku terlibat dalam pembikinan lagu...
Dan dengan itu, aku diberi AMANAH utk tidak BREACH COPYRIGHT CONTROL...

Amatlah bersalah kalau aku pecah amanah sedangkan aku mengaku menjadi seorg ahli mANIra yg senantiasa support Noraniza Idris...

Kalo bleh aku nak je kasi, tapi aku tanak dicop sebagai org yg takleh dipercayai oleh Kak Ani mahupun tenaga produksi lagu tu...
Harap paham...

Tambah lagi lagu ni laa satu2nya lagu Kak Ani yg dia bubuh soghe aku...
Sah sah laa kalo bleh memang aku nak kasi sumer kawan2 aku dengar versi penuh...

Malangnya, aku tanak Kak Ani hilang kepercayaan pada aku...
Dan dengan itu, harap2nya versi demo ni dah cukup...

Kalo nak sangat, cari daripada LANUN yg lain... Mekasih!! Hehehe...

p/s: Support anda adalah sangat kami hargai!
p/s2: list itu dibubuh utk menunjukkan bukti bahawa single terbaru Kak Ani ni bkan calang2 single ok! ;P

9:58 pm  
Blogger puteri nad said...

Alah Ihab,
aku tergeletek nak dengar sebab ada suara ko jer..nnt aku mencarinye dengan cepat..cannerler nak beli ek dari luar negara ni..

yeayyy aku ada kawan artist..sonoknyerrrrrr hahahah *menghulurkan sebuah mug,mintak ihab tandatangan* ahaahahah

5:19 am  
Blogger baez-kun said...

ha ihab ada sora ko ker? terus tak perasanboley haha!

btw terus aku nak otograp ko gak, sila sign kat sini boley?

6:04 am  
Anonymous Anonymous said...

@Nad

kat UIA ramai jer kawan2 yang jadi artis


@ihab

fullamak-katak....(dah lama tak pakai mende ni)....kagum arr ngan ihab, tak sabar2 nak dengarlah suara ko.

BTW, bila ko rakam sura nih???

8:05 am  
Anonymous Anonymous said...

"Kalo nak sangat, cari daripada LANUN yg lain... Mekasih!! Hehehe..."

Komen ko yang nih menunjukkan yang ko masih redha dengan piracy?...:P

ayat nih pulak "LANUN yg lain" adakah bermaksud yang ko juga salah sorang lanun???

sila jelaskan,...

8:11 am  
Anonymous Anonymous said...

@ihab

harini aku jumpa ismat di booth archery sempena Quality Day UIA.

nampaknya dia semakin kacak dengan rambut yang panjang, ala lupa nak snap gambar dia, kalu tak bley ubat krinduan ko. hehehheheh

dia mengeluh kat aku sambil cakap, "siot arrr ihab, lama tak contact member"

8:14 am  
Anonymous Anonymous said...

banyaknyer aku komen untuk hari nih :p

8:15 am  
Blogger puteri nad said...

abang faiz menghulurkan apa untuk ihab tandatangan..adakah menghulurkan belakang badan utk dicakar ayam ihab dgn marker?

oh fauzan,
sharil inteam adalah abang kepada kawan nad..malahan dok kat taman guru..

tu sajer artis yg dikenali..

8:52 am  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

HAHAHAHAHAHA...
AKU MEMANG KENA GELAK OK TGK REAKSI FAUZAN!!!
Motif membubuh komen berterusan bertubi2!!!
Hahahahahaha...

Aku jawab utk FAUZAN dulu:-
"fullamak-katak bla bla"
Aku rasa tak perlu ok ko nak sampai berFULAMAKATAK...
Suara aku feature sebagai back-up vocal je...
Bkan suara penting...
Suara aku yg sambut Ya Lail Ya Lail cam lagu2 Arab lain...
HATA sila faham apa yg aku cuba sampaikan, kalo tak sesia dok Jordan ok hahaha...

"BTW, bila ko rakam sura nih??? "
Cuti SUMMER tahun lepas pleaseeee...

"Komen ko yang nih menunjukkan yang ko masih redha dengan piracy?...:P"
Sah sah laa PIRACY yg membolehkan aku tgk AJL-20...
Hahaha...
Aku sokong piracy atas sebab sebab kalo aku takleh dapat versi ORIGINAL ngan mudah ok...
Lagu Kak Ani sumer aku beli ORI sila sedar ;)

"adakah bermaksud yang ko juga salah sorang lanun???"
Aku adalah LANUN TERBESAR lagu2 ARAB di rumahku, hang jangan tatau!!! :P

"ala lupa nak snap gambar dia, kalu tak bley ubat krinduan ko"
SILA JANGAN ASSUME AKU NI SESWATU!!
Hahahaha...
Walaupon aku memang rindu pada dia...
Maka kirimkan laa salam kat dia beserta khabar bahagia daripada aku ;)


OK NAD plak:
SILA SEDAR AKU BKAN ARTIS!!
Aku cuma suara tambahan yg dipelawa Kak Ani atas sebab beliau menghargai diriku sebagai peminat beliau...
;)
Maka dengan ini tidaklah dapat aku menandatangani MUG mu selain memekik ditelinga mu bunyi2 indah 'EHEEEE EHEEEE'

Harap ko berpuas hati muehehehehe...


HATA yg terakhir:
SILA PERASAN!!
Part intro tu pon ada skit2 suara aku ok...
Yg vocal sahut belakang lepas RAP tu:
Oooo ooo ooo ooooOOooOOooOO...
Sila perdengar betul2... Itu laa style featuring suara aku dalam lagu ni...
Bkannye nyanyi...
Harap maklum hehe...

Lirik nanti aku bubuh dalam entry baru, bley??

Juga ko mmg tak baca ke komen aku wahai HATA??
Telah ku sebut lagu ini adalah gabungan MASRI dan JOGET
Masri tu ala ala ARAB tu...
Joget tu paling significant masa last bit of the song...

Kisah penuh lagu ni adalah mengenai perjuangan peribadi insan...
Sebab tu irama dia macam ala ala lagu nak gi perang masa awal2 ;)

10:05 am  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

SALAM!!

RECORD OK!!!
TAK PERNAH AKU KASI KOMEN PJG BABENG CAMNI KAT BLOG SENDIRI!!
HAHAHAHAHAHA

10:05 am  
Blogger puteri nad said...

Ahahahah

tanda tangan gak ihab,peminat takleh dikecewakan..malahan pengunjung tetap blog alip nun ya nieh..jadi sila tandatangan..

Eheeee Eheee Eheee Eheee JL..

kuikuikui..
lagulain please..lagu lain.. ROCK skettttttttttttttttttttttttttttt...

bagus a komenan panjang ko..memang tahab ok!

11:28 am  
Blogger Ahada Aihara said...

memang panjang sunnguh comment si Ihab ni...

nasib baik cukup space.. kalu tak sure kena sambung².... hehehhhe

nway mmg kena beli la album kak Ani ni since ada orang yg Ahada kenal jadi backup singer...=p

12:59 pm  
Blogger wénkt said...

motif komen kat blgo sendiri je yang banayak.. hahaha

8:28 pm  
Blogger baez-kun said...

sangat panjang tapi penerangan nye sangat memuaskan hati, aku terus terpana seketika boley?

nad kalo daku, daku suruh ihab sain dalam buku coklat sajor boley? takpon atas anna

btw aku nak letak kat blog lagu semarak swadaya featuring aku dan ct boley? sila tidak terkesima hahaha

8:41 pm  
Blogger puteri nad said...

eh jgn suruh dia sain di buku coklat malahan baiklah lagi menyain dekat Anna,lebih beretika..hehehe..

haha ada plak lagu dia ngan ct..maka nnt dengar lagu nad dengan mawi..jgn terkesima gak..ahahah

9:27 pm  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

NAD:
Mintak simpang ok jadi ROCKSTAR!!
Sila ketahui aku ANTI-IRAMA ROCK!!!


Ahada:
Muehehe... Nak buat camne bdak2 ni banyak tanya2 so kena jawab penuh tanak ada kekeliruan...
Maka PANJANGLAHHHH muahahaha...
Kat forum pon Ihab komen panjang2 ape Ahada kui kui...

Ala kulli hal, yes yes!!
Sila dapatkan CD Kak Ani nanti kes kes...
Eh kalo dah publish lemme know yer!


Wénkt:
Sah sah banyak orang sudi support blog aku yg sepatutnya dah berkubur ni...
Maka seharusnya laa aku berinteraksi balik ok ngan mereka tanda aku appreciate kehadiran mereka ke blogku yg agak lagha dan tak berapa nak mendatangkan faedah ni ehehe...
Sila approve tindakan aku mengomel banyak2 sbg berpatutan...
Ni je cara yg bleh aku pk nak appreciate pengunjung2 A-N-I ;)
Makacih all!!


Lastly HATA dan NAD:
APAKAH BUKU COKLAT??
APAKAH ANNA??!!
SANGAT MENIMBULKAN SYAK WASANGKA OK!!
Jgn biarkan aku berMONOLOG DALAMAN!!! :P


Thanx all for dropping by and commenting ;)

10:54 pm  
Blogger baez-kun said...

haha buku coklat tetap menjadi rahsiaku dan nad ok! tapi nad kenapa takleh sign dlm buku tu? takkan nak bagi buku purple mu ok?

tapi terus sepp ihab sbb sama tak minat lagu rock (sambil menjeling nad yang setiap hari menghitamkan hati dengan dgr lagu rock boley?)

anna ku adalah teman linda yang teleng ok, dia sangat comel!

"searah menyusun gerak,
gerak tari gerak sejambak
sungguh indah seni pusaka
bagai wadah penyeri tersirat bicara rahsia..." ntah btol atau tak aku main nyanyi boley?

6:48 am  
Blogger puteri nad said...

haha,buku purple sangat private ok..x boleh disain2 segala..begitu juga buku coklat..kerana sangat risau..ahahahah..

adakah dengar lagu ct tak menghitamkan hati..malahan asik2 kisah cinta sajor..lagu rock pasal kehidupan boley?x caya tanya sikecik2 :-)

anna adalah x comel,malahan replacement linda sajor..sian linda..

Ihab..cepat jadik rockstar yg beriman cam mawi..ekekekek(tp mawi bukan rocker sejati..)

8:34 am  
Anonymous Anonymous said...

saya ada buku sewage treatment, ada sapa2 nak tanda tangan.

BTw, nak tanya sket, since korang dok osea, adakah TAP WATER kat tempat korang bley diminum direct tanpa dimasak,

contoh jawapan yang saya harapkan dari korang ialah macam ni:
------------------------------
Fauzan - Malaysia - Tak boleh
------------------------------

please jawab survey nih, saper2 pun bley jawab, sajer nak tengok tahap mngtment water kat tmpt korang :P

ENVIRONMENT BERSIH, HIDUP SIHAT

11:54 am  
Anonymous Anonymous said...

wow.. suara ihab kat dalam lagu kak ani! rakan2, kita kena support ihab! so, undilah lagu nih..!! kalo lagu nih famous, kita boleh cakap yang sore ihab ader dalam lagu popular kat malaysia!

terkesima boley?

4:29 pm  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

HATA:
Liriknye kubetulkan dengan CAPS ok...
NAD sila jangan kata AKU MENJERITTT hahahaha...

"searah menyusun gerak,
gerak tari gerak sejambak
sungguh indah seni pusaka
bagai waJah penyeri RUPA tersirat bicara rahsia..."

Lagu ni Kak CT pon nyanyi juga ok...
Ko seharusnya mengetahui liriknyaa pleaseeee ;)


NAD:
Drpd ko minat lagu ROCK, baik lagi ko minat lagu IRAMA TRADISI
Lagi banyak unsur2 nasihat dan adab serta adat budaya ok hehe

Aku rasa dengar lagu ROCK lagi SAKIT TELINGA berbanding MEMBACA TULISANKU YG PENUH NGAN UNSUR CAPS ini!!
Hahahahahaha...


Fauzan:
Jawapan utk surveymu adalah:-
------------------------------
Ihab - London, UK - Boleh!!
------------------------------


wa akhiran, THARIQ:
Makasih atas sokonganmu Thariq !!!hehe...
Anda dibolehkan utk berkesima...
Persilakan ;)

7:20 pm  
Anonymous Anonymous said...

utk survey encik pojan...

Thariq - Edinburgh, UK - BOLEH!!

7:32 pm  
Blogger puteri nad said...

hahaha..
Ihab lagu irama tradisi banyak sangat muzik dibackground lantas aku terkeliru slalu..

tapi ni tuk soalan fauzan

Nad-Ukraine-Tak Boleh

8:32 pm  
Anonymous Anonymous said...

sah sah nampak sangat malaysia dan ukraine bukan negara maju.

malaysia kena belajar nih!

4:11 am  
Blogger Che underscore Lee said...

Waahhh sakan yer komen mengomen di sini... Ihab dah femes la skang suara dah ke seantero dunia hehe

9:31 am  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

FAUZAN:
Perlu ke keMAJUan diukur ngan kehadiran AIR PAIP yg boleh diminum serta merta??
Sila komen :P

ABG IZAR:
Waseh waseh...
Manalah seantero dunianyerrr...
Seantero Malaysia dan Blog A-N-I ni je bang wehhh :P
Muihihihiii...

NAD:
SILA MINAT LAGU TRADISI!!
Alasan ko takleh pakai ok...
Lagu2 rock itu lebih BINGIT TELINGA disebabkan al-muziqa nyer yg amatlah HAZAB diterima dek salur cochlea dan auditory system aku :P

5:12 pm  
Blogger puteri nad said...

oh ihab...clogging kot ko nyer external ear canal..sebab tu ko tak dapat terima..ataupon dah x elastik lagi cuping..hihi...maksud dah tua ok...

lagu tradisi tak minat sesangat!!!

6:26 pm  
Anonymous Anonymous said...

btw.. saya pelaway baru.. camner nak dgr demo racau sang khalifah?

8:37 pm  

Post a Comment

<< Home