My Photo
Name:
Location: 41 Frobisher, London, United Kingdom

11 February 2006

~ Kritikan Peminat ~

Penulis dapat satu message kritikan sahabat terhadap persembahan Noraniza pada AJL-20 yg lalu:-

Faizal:
"lagu sgt coi...
dan persembahan yg sgt coi..
the best description of kak ani's performance maser juara lagu...
seriously...sempot,suara tk klua bile die sempot...
penari2 org asli yg tk mencapai performance bertaraf dunia - hahahah...
jgn mara yek...mayb die dlm keadaan sedey kan "

Message ini diberikan melalui Friendster


Ini adalah pendapat peribadi si sahabat dan penulis menghormati kritikan beliau
Namun suka penulis menyusulkan petikan daripada UtusanOnline; Sudut Hiburan; 12 Februari 2006 :-
___________________________________

Oleh Huzz:
Ramai yang bising kerana show AJL ke-20

Anugerah Juara Lagu ke-20 oleh stesen TV3 sudah menutup tirainya.

Tahniah kepada pemenang. Yang kalah anggaplah sudah tidak ada rezeki.

Keseluruhan show artis yang bertanding dipuji ramai tetapi bila bercakap mengenai show time menjelang keputusan, ada boring!

Ada mengatakan, “Saya rasa inilah show time dalam Anugerah Juara Lagu sepanjang dipentaskan 20 tahun lalu tidak meriah. Yang hairannya penyanyi yang dibawa ke pentas bukannya tak popular, tapi mereka disuruh menyanyi sekejap saja.

Peliknya kenapa kami penonton di rumah disajikan dengan warna gambar hitam putih apabila Julie Sudiro dan Jeffrydin muncul menyanyi? Kenapa penghormatan terhadap mereka tidak diberikan dengan membenarkan mereka menyanyi penuh sebuah lagu?

“Kenapa Amy mesti berduet? Kenapa M. Nasir nyanyi pun sekejap? Kena pula Datuk D.J Dave, Misha Omar, Amy Search, Flop Poppy, KRU dan ramai artis popular dibenarkan sekejap saja di atas pentas?”
Dalam pada itu ada berkata, “Kami sangkakan, show time AJL akan meriah dengan membawa semua bekas juara menyanyi atas pentas, sayangnya... lain pula dipersembahkan.

Lagi satu, banyak sangat irama hip hop dan rap. Apa ni? Evolusi apa ni. Kalau di KL atau urban area lagu macam ni lakulah, tapi di luar KL? Lagu pop dan lagu rock saja bertahan, helo lagu asli kita kenapa tak diketengahkan?

Apa pun, di sini Huzz nak mengucapkan tahniah kepada semua tenaga kerja di belakang AJL yang berusaha sedaya upaya untuk buat yang terbaik. Maafkanlah kalau pandangan ini dianggap tidak sesuai. Tetapi kepada tenaga penerbit dan seluruh karyawan di belakang AJL, mungkin diharapkan menerima pendapat dengan hati terbuka untuk membuat yang terbaik pada masa akan datang.
______________________________________________


Petikan Utusan ini rasanya cukup untuk menjawab kritikan si sahabat tadi
Sememangnya Irama Asli/Tradisional Tanah Air kita belum termartabat di mata dunia, dan persembahan Noraniza pada malam AJL-20 memang boleh dikatakan "tk mencapai performance bertaraf dunia"

Namun setinggi-tinggi kepujian tidak dapat tidak harus diberikan kepada Noraniza yang sanggup mempertaruhkan sebuah lagu turunan Bangsa Semai yang penulis yakin tidak pernah diambil peduli oleh mana2 kaum majoriti di Malaysia

Sekurang2nya kini kita kenal bagaimana bunyi sebutan Bahasa Semai, alun melodi muzik Semai dan gaya rupa adat Semai secara kasar

Kesekian kalinya, "TERIMA KASIH NORANIZA IDRIS!!" - quoting Amy Mastura & Cheryl Samad selesai persembahan Noraniza malam tu...

Kak Ani rocks and cool!!!

32 Comments:

Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

Wah!! Nad secara terbuka menyampaikan salam kasih pada Kak Ani...

Akan ku sampaikan ke forum nanti!! ;D
Pasti Kak Ani gumbira heheheh...

Mekasih Nad kerana appreciate dan tidak semberono meng-anti Kak Ani...
Hehehe...

11:28 am  
Blogger puteri nad said...

Hahaha..
kenapa mesti menganti secara membuta tuli..adalah tidak bagus OK..

tp kak ani main internet ker?? modern ok~~

11:51 am  
Blogger baez-kun said...

terus nak menyokong kak ani tetibe sebab nak memartabatkan kembali ok irama tradisional..

1:41 pm  
Blogger Irzan said...

Her effort nak bawak something yang asing memang mengagumkan even though ramai orang tak berapa suka.

But we must keep in mind that she is in one field yang buat duit. Kalau kat US or other big countries tak kisah la bawak something yang asing, ppl lagi appreciate, but in Bolehland Malaysia, I'm afraid being "different" means you're going to get the ditch, not being appreciated.

She should think about the "money-making factor" yang sudah tentunya penting dalam karier dia sebagai seorang artis di Malaysia. Orang menyanyi nak buat duit, you're not M.Nasir or Siti or mim-alif-wau-ya yang menyanyi lagu longkang pun orang akan beli.

Tapi a good effort indeed. Congratulations Kak Ani because she "dare to be different".

7:47 pm  
Blogger Irzan said...

Btw Ihab, a personal attack on you:

"Palmdoc said...

I am afraid Ihab's comment is misguided. It's not about who raises the problem but who breaks medical ethics. A doctor who breaches medical ethics can be brought to face the music by anyone - not just the aggrieved party. In this case it could be someone seeking to protect the name of the medical profession or to protect the interest of an innocent minor.
You are just begining a long path in your medical career and I only hope to see doctors who will be strong and steadfast in upholding medical ethics. You will make lots of mistakes along the way - there is nothing to be ashamed ot making mistakes. We all do. The tragedy is not to learn from your mistakes or even recognise the mistake even if others have pointed it out.
That's all I have left to say on this matter. Good day."

SILA JAWAB OK!

7:48 pm  
Blogger Irzan said...

Tiba-tiba si palmdoc jadi "The Good Samaritan" by "seeking to protect the name of the medical profession or to protect the interest of an innocent minor."

Bak kawan karib aku kat Malaysia yg akak-akak tu selalu cakap:

"CHANTEEEEQQQUUEEEE KEEEEEEEEE"

hahahaha....

7:49 pm  
Blogger puteri nad said...

Blah aa dia Mirul..
tetiba we can make mistake plak...hahah..

8:34 pm  
Blogger puteri nad said...

hooiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii mirull..
mawi tak nyanyi lagu longkang..marah aaa nieeehehhh

8:36 pm  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

Mirul:
Aku jawab kat ko nyer blog wokey??
Motif nak meMEDICkan blog Kak Ani ku euwwwww hahaha...

Hata:
Jom HATA jom!!
Jom minat Kak Ani!!
Moh meriahkan sawomatang.cjb.net
Moh HATA moh!! Aku mengalu2kan kedatanganmu hehehe...

Sukanyer semangat baru HATA!! :P

Nad:
Motif ko hengat Kak Ani tradisional sampai dok dalam rumah kayu ke??!!!
Hahahaha...
Sila laa Kak Ani modern ok!
Phone dia ringtone suara aku lagi jgn tatau!! Kekekeke...


Eh lupa nak cakap utk Mirul perkata bersabit ngan blog ni:
Mirul sila sedar!!
Kak Ani bkan buat duit guna Musical Industry je ok...
Dia manage Taman Mini Malaysia Ayer Keroh dan juga beliau ada BUTIK ok di Johor...
Sah sah Kak Ani tu org yg bangga nak tegakkan irama tradisi tanah air pelbagai suku kaum...

Tu laa ko kena paham sebab aku minat Kak Ani ni...
Dia ni lain skit...
Bkan semata2 nyanyi kaut untung ;)

12:28 am  
Blogger baez-kun said...

motif nad letak kat blog profile dia gambar bantal strawberry?

2:16 pm  
Blogger puteri nad said...

motif abang faiz cuba menyoal disini juga?? sangat licik ok..

Ihab,
mengaut untung kah? Hmm sian mawi kalo orang SMS dia pon dia x dapat royalty :P

Kak ani still manage rumah mini mesia tu ker?? bertahan ok...

takde la bajet dok rumah kayu OK ihab..tp tau2 jerlahh artis2 ni mana ada masa kot check emel kecuali abang fitri AF yg rajin menjawab frenster mesejku hehe..dan juga mengadd di YM sangat baik..eh suruhla kak ani add nad di YM ahahaha

Ringtone suara U???????????????????? Abang fariz tak marah kerrrr??

3:00 pm  
Blogger baez-kun said...

motif ku menyoal supaya nad teraa terbakar ibarat lahar bara (tiru lirik ihab boley?) sila sedar nad

4:43 am  
Blogger puteri nad said...

tak paham puler~~ adoi~ mana mr ihab..ihab komen aku dah berlambak ko tak jawabbbb nie..

tension i youuuuuu

3:24 pm  
Blogger Irzan said...

Haha ihab sila jangan marah aku saja tentang cuba me-medic-kan comments ko, hata ngan nad is having personal problems right here! Sila marah diorang jugak ok!!!

Ok la I get your point of supporting Kak Ani because she is a bit different from others, tapi APAKAH? Takde orang lain lagi ke yang DIFFERENT lagi dari Kak Ani? Contoh: Sharifah Aini. Atau apakah ko tak suka dia sebab dia obese? Hahaha....

Kalau jawapan bagi soalan aku tu IYA maka ternyata ko discriminate ok hahahaa...

Saja je nak provoke abg Ihabku yg comel... :)

4:17 pm  
Blogger Irzan said...

Dan lagi tergelak baca past comment dari abg Ihab sayang pasal Nad yg xleh panggil dia abang sebab kalau panggilan tu datang dari perempuan, bunyi lain! Hahaha... JELASKAN OK IHAB!

Btw aku dah balas komen ko pasal abg pakai baju biru muda itu ok! Sila kirim salam hahahaha...

Dan jangan lupa balas komen aku pasal reason ko tak support orang lain yang also DIFFERENT macam kak ani kesayangan ko tu.

Apakah perlu sokongan mANIra dalam membalas komen2 ni? YOU DECIDE!

4:29 pm  
Blogger Irzan said...

Nad ~ aku tak cakap mim alif wau wau nyanyi lagu longkang, aku buat metafora semata-mata ok. Point aku ialah, kalau diorang nyanyi lagu longkang pun boleh jual sila tahu.

Ihab ~ kagum dgn sifat mencari duit Kak Ani ok sampai sanggup bukak Taman Mini Malaysia Ayer Keroh! Notice ayat aku "sanggup" hahaha... *apakah offensive komen ni? kalau offensive delete sajor*

4:31 pm  
Blogger Che underscore Lee said...

Waahhh Ihab... si Azree dah ada peminat nampaknyer.. Sila la masuk sawomatang.cjb.net... Azree selalu lepak situ untuk berkirim salam hehe...

7:25 pm  
Blogger puteri nad said...

betolkan mirul..
sangat kelaka kan..terus nad tergelak kerana memahami point mirul disini~~ mueheheheh

8:05 pm  
Blogger Irzan said...

aahahaha matila ihab tak sedar lagi lantas belum memberikan komen ZIPZAS dia yang jitu lagi power...

che lee aka Izar :) I know you from Myspace, apakah Azree pun ada myspace? Ahaks...

6:58 pm  
Blogger Che underscore Lee said...

ahahaha Azree takde myspace tapi YM ade la.. dia jarang online pun. Tapi kalau tak silap dia ada blog jugak kan Ihab?? amboi berkenan ke? hehehe....

7:14 am  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

YAA!!! Nilah akibatnya sibuk dok blog-hopping sampai blog sendiri aku abaikan hahaha...

Mintak maap laa yer sumer langsung aku tak check komen2 korg nih...
Galak dok mengomel kat blog masing2 muekeke...


NAD: Ringtone suara aku tu KEJAP JE OK!
Abg FAREEZ ada lagi depan aku masa record tu...
Kak Ani pakai phone dia record suara aku masa aku 1st jumpa dia...
Sebab dia nak ala ala NILAI suara aku kot sama ada seswai ke tak nak feature dalam RACAU SANG KHALIFAH...
Gitulah citernyeeee so silaaaa fahammmm!!!


Mirul lak:
Sila laa... BKAN KAK ANI YG BUKAK ITU TAMAN MINI OK!!
TAMAN MINI tu dah sedia terbuka...
Cuma skang berpindah tangan kepada family Kak Ani je...
Dulu suami dia uruskan...
Skang dia plak...
POINT AKU ADALAH: DIA BUKAN HIDUP DENGAN MENYANYI SEMATA2...
Sila make your mind clear upon this issue...

Dan isu UNIK tu...
Aku serious cakap laa dah biasa sangat dengar org cakap: KAK ANI PELIK...
Aku tak pernah dengar ok org kata KAK PAH PELIK...
Utk KAK PAH biasanya org sebut BAJU SENDAT, tu je!
Cukup sebagai bukti bahawasanya Kak Ani memang unik sampai sesetengah org takleh paham semangat dia yg nak bawak tarian org Asli, tarian org Borneo atas pentas...
SILA LAA SEDAR!!
ARTIS NO.1 MESIA PON TAK PERNAH OK NAK KETENGAHKAN BUDAYA ORG LAIN SAMPAI KE TAHAP CAMTU...

Itu pasal aku respect + minat Kak Ani...

Same goes to WAHEEDA...
Sibuk2 org lain tayang rambut tayang badan segala, dia pakai sopan santun gitu...
Tambah lagi lagu2 dia ala2 Timur Tengah yg sangat laa taste aku...
Itu pasal aku minat dia...

Kelainan itu terserlah di mata org2 yg menilai please hehe...
Apakah KELAINAN KAK PAH???
SILA NYATAKAN!!


HATA:
Itu pon aku pinjam ayat daripada si penulis lirik yg asal OK!!
Sila tahu! ;)


And lastly, ABG IZAR yg TERSAYANG:
Yerp dia ada BLOG...
Dan ketahuilah memang ada org yg ala ala bersemangat nak tahu pasal Azree hahaha...

4:39 pm  
Blogger puteri nad said...

itulah ihab berbloghopping bagai like a grasshopper tapi blog sendiri diabaikan..

ahahaha..

jadik nak meringtonekan suara ko gak boleh?? *menghulurkan telepon nak rekod gak* muahhahaha

6:23 pm  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

OK NAD... Tak perlu sarcastic...
Hahahaha...

Sila laa hulur phone ko tu...
Tekan record... Aku nak nyanyi ni:

EHEEEE EHEEE EHEEEEE...
Eh silap...
A----------JL!

Muahahahahaha...

10:00 pm  
Blogger puteri nad said...

Ahahha..

aku tak sarkastik..malahan aku memberi2 point2 benar sahaja.. ahaha

*saving data*

oh ihab,ringtone ni basic..aku nak lagu lain !!!

5:21 am  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

Hahahaha...
Sialan je cakap BASIC!!
HEY SUSAH OK AKU NAK BUAT BUNYI TU hahahahahaha...
SILA APPRECIATE!!! :P

10:07 am  
Blogger puteri nad said...

hhahahah

Basic lahhh..banyak kali aku dengar..sila nyanyi lagu nancy ajram versi dimaskulinkan..haha

Jadi nnt aku bagi appraisal lantas appreciate..eheheheh

p/s: JGN MENJERIT IHAB

11:32 am  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

Kenapa statement JANGAN MENJERIT tu disusulkan??
Adakah ko merasakan aku menjerit dalam lagu Ayuh! mANIra tersebut??

AKU BUKAN MENJERIT OK!
AKU TERAN SUARA nak cecah key-note org pompuan!
Seksa pleaseeeee...
Maka sila appreciate heheh

10:56 pm  
Blogger puteri nad said...

Ahhaha..

see ko menjerit2 lagi IHAB..dalam bentuk tulisan..hehehe..

yelah yelah aku appreciate..tp aku nak appraise berdasarkan kerockan suara ko..canni terhidden ok talent ko yg sebenar dalam irama rock...

11:36 pm  
Blogger puteri nad said...

ni lagu satu ihab..
aku luper nak cakap..ko nampak tak rupa dancer kat ezekli belakang aniza idris tu..rupa dia semacamkan..ko agak apsal?/

(aku bermonolog dalaman)

10:35 pm  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

HAHAHAHAHAHA!!!
NAD!!!
PERLU KAH KO PIN-POINT ITU PERKARA seraya BERTANYA STRAIGHT PADA AKU??!!!
HAHAHAHAHAHAHAHAHA...

Aku hanya mampu gelak gelak sekuat hati...
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...

5:13 pm  
Blogger puteri nad said...

ahahhahaha
Ihab kalo aku x bertanya pada mu..aku harus bertanya pada siapa lagikkah..

hehehe..

6:27 pm  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

Aku tidak ada jawapan buat SOALANMU ITU!!
Hahahaha...

12:04 am  

Post a Comment

<< Home