My Photo
Name:
Location: 41 Frobisher, London, United Kingdom

07 May 2006

~Awallah Dondang AJL'97~

Thariq was right to have commented as such in our previous entry, and so to put things at ease, we give you a less-controversial video to watch on A-N-I

Awallah Dondang
Life Performance AJL 1997
Noraniza Idris



Ops opss... Did I say LESS controversial??!
I take back my words!!
In AJL 1997, Noraniza didn't win the Best Performance trophy through her Zapin presentation with Awallah Dondang, but instead the award was given to Siti Nurhaliza for her performance through the song Aku Cinta Padamu
Aku Cinta Padamu
Live Performance AJL 1997
Siti Nurhaliza



I personally was quite gutted with the juries' decisions back then, because for me, the beauty of Zapin Tenglu should win over the little girls' Ballet Dancing, not to mention the Zapin choreography was joined together by Noraniza herself in comparison to Siti Nurhaliza who only stood in the middle and made a few steps here and there throughout the performance.

Now that you have watched these 2 clips, you tell me why Noraniza Idris shouldn't win the trophy hehe
You give me good reason :: I accept your reason ::
We close the case :: Deal?? ::

27 Comments:

Blogger baez-kun said...

alo alo
dah tengok dedua
erm dari segi persembahan semua, yup i do agree yang noraniza lagi best
tapi pada pendapat aku, juri bagi ct menang sebab vokal kot
sebab vokal pon salah satu daripada aspek yang dinilai utk persembahan
and tarian ballet tu ok je pon walaupon tak sebest noraniza
muahahahaha

10:18 pm  
Anonymous Anonymous said...

pengkritik kedua...

AJL 1997...semua artis yg bertanding time tu mmg hebat - hebat belaka especially Siti :wink:wink:.Memang susah nak cari pemenangnya.Lagu Awallah Dondang, not bad choreography...maklumlah irama Malaysia time tu baru nak berkembang tak seperti sekarang, tarian very -very the meletops especially every single of kak Ani punya tarian.Tarian Awallah Dondang nampak simple tapi penuh penghayatan. Syabas!

Tapi tak teringat plak yg Siti menang utk Persembahan Terbaik.Thank you Ihab for remind me!:)...Datin Siti mula nampak berkeyakinan di atas pentas....cayok!cayok!

Betapaku ku chenta padamu,
katakanlah kau chenta padaku,
sematkanlahku dihatimu,
walau di mana berada,
ingat ku dlm doamu


lalalala...aku chenta padamu sayangku....:p

11:52 am  
Blogger Irzan said...

Akum..

Terkesima tengok syafiq flirt ngan ihab .. hehe..

tak kisah la tu. kembali pada komenan:

Aku rasa, kalau kekuatan vokal orang tu sangat hebat, memang semua aspek pun jadi hebat jugak. Dah nama pun juara lagu. Memang kategori tu persembahan terbaik, tapi persembahan merangkumi semua aspek termasuk vokal..

Maka dengan ini aku setuju ngan abg Faiz jua...

:)

4:29 pm  
Anonymous Anonymous said...

Irzan

Terkesima tengok syafiq flirt ngan ihab .. hehe..

Jeles ke bang ooi?hahaha...Jeles la tu...btw...nothing happen between us...kan...kan...Ihab?
**mesti you ingat i nyanyi lagu Aku CInta Padamu tu utk Ihab kan?(Correct me if I'm wrong).... sila maklum ok, lagu itu ditujukan kpd
..... :)(fill in the "dot" given please)....coba la teka... hehehehe....

**hatiku sedang bermelankolik jua....

4:52 pm  
Blogger Unknown said...

pengkritik keempat sila berikan komen~...

pada masa AJL yang satu ni, mase tu takde lagi kategori persembahan vokal terbaik. so dia blend sekali vokal ngan koreografi, kostum segala. maybe siti banyak pungut markah kat vokal, manakala kak ani plak kat bahagian persembahan yang lain. bila total up, kemenangan persembahan terbaik jadi milik siti. it's undeniably true that kak ani tak dapat nak tanding siti dari segi vokal, dan itulah yang menyumbang markah paling banyak utk siti.

kembali kepada penjurian dari segi lagu itu sendiri dan sahaja (!), juri sudah sedia memberi markah sebelum malam pertandingan lagi. so malam itu juri hanya memberi markah untuk persembahan di atas pentas. memang agak memeranjatkan di mana kak ani tak menang persembahan terbaik malam itu, and i personally kecewa dengan kekalahan kak ani. membandingkan usaha kak ani dan siti, kak ani menang di hati aku. vokal pulak, siti takde sape leh gugat. berbekalkan hujah di atas yang arif, saya menamatkan perbicaraan di sini, boleh?

[apa yang aku fikirkan...]
[bila Kian (Mawi) nak dicalonkan ni...]

4:52 pm  
Blogger wénkt said...

1997

aku dah lahir ke masa tu?

5:41 pm  
Anonymous Anonymous said...

Wan
1997

aku dah lahir ke masa tu?


wan dah lahirlah....umur wan masa tu 13 thn...ni mesti kes tak penah tgk AJL thn 1997 kan?....

5:54 pm  
Blogger toriq said...

eh ihab... apa yang aku komen? eh eh? ko faham rupanyer komenan ku itu.. ingat kan tak faham.. hahaha...

tapi, penganjur tuh bukan ditujukan kepada ko ok.. penganjur = org yg menganjurkan Malaysian nite itu.. hehehe

6:58 pm  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

Meriah meriahhhh!!
Rata2 sumer cuba memberi feedback yg menarik...
Waduh waduh mekasih!!! Hehehe...
Tapi sumernye berlandaskan pada hujah VOKAL + PERFORMANCE...
Menarik ok ideologi korg...
Tapi aku berdiri membangkang!!
Hahahaha...

Baiklah... Mari kita analisa skit...
Sbg seorg peminat setia, aku mmg ikut betui2 perkembangan Kak Ani kat AJL ni...

Bila korg sebut pasal kekuatan vokal mampu menenggelamkan persembahan berkoreografi baik...
Sila korg pk ttg tahun2 mendatangnyer...
AJL 1998-2000...

1998: Dikir Puteri menang
Sedang vokal CT mantap bawa Cindai malahan tarian Zapin bdak2 kecik tu jugak gempak ok walaupon takleh kalahkan tarian dikir siam Kak Ani...
Then again... Vokal Kak Ani masa ni hancur sbb dia demam+selsema+batuk...
Masakan unit vokal menjadi salah satu faktor dlm menganalisa persembahan terbaik??

1999: Dondang Dendang
2 lagu bawa persembahan menarik...
Hati Kama ngan Dondang Dendang...
Motif Dondang Dendang dipilih utk menang kalau vokal menjadi faktor, sedang vokal CT diganding utk Hati Kama??

2000: Ngajat Tampi
Owh no comment... Sbb tahun ni bagus sangat persembahan Kak Ani...
Tapi usaha Siti dalam Balqis patut dipuji sbb maintain High Note + Menari bukan kerja senang...
Again, Kak Ani menang...

Dengan hujah2 saya ini... Terbukti VOKAL BUKAN FAKTOR hehehe...


Namun pokok pangkalnya, Kak Ani dah kalah...
Pendek kata... Biarkan je laa benda yg dah lepas tu lepas muehehe...
Pada aku Kak Ani lagi layak menang persembahan tahun ni...
Tapi dah bukan rezeki dia...
But still, kurang2 dia mula menang hati para peminat yg asalnya langsung tak kenal dia...
Macam aku ...

So to be fair & square...
Kak Ani menang jua, cuma trofinyer lain hehehe...

Setuju??
:D

2:27 am  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Eh aku tak buat komen personal...
Lupa hehe...


HATA, SYAFIQ & ZAKI
Baca huraian di atas...
Bangkang kalo mahu... Sokong dengan menghentak2 mouse atau kepala atau apa saja tanda persetujuan ngan pendapat aku muehehe...


MIRUL
My my my MIRUL!!! You caught my heart ok!!
Waduh terharu tambah sayang aku tgk usaha ko yg cuba mengomel di sini jua...
Walhal aku tahu ko amat ler kurang nak minat bebenda alah camni...
Tapi ko tetap memberi effort utk entertain the comment window...
Aduii aduii sayangnyerr kat koooo...
Huhuhuuu...

Makacihhhhh Mirullll ;)


WAN
Seperti biasa... Komenan copy paste setiap kali entry pasal Juara Lagu haha...


& lastly my lovely friend THARIQ
Motif aku tak paham??!!
Malah ko tak perlu minta maaf kerana ko berdiri pada pasak yg benar ok!
Tegas kerana benar!! hahaha...

2:31 am  
Anonymous Anonymous said...

Ihab
Sgt setuju okie kenyataan ko tu, mmglah tak dinafikan every each single persembahan kak Ani,especially Juara Lagu,performanced kak Ani memang tip top lah,kadang - kadang jua, aku jadikkan persembahan kak Ani tu sebagai rujukan(suatu ketika dulu).Tapi aku nak puji lebih banyak kat persembahan Siti Nurhaliza jua, especially Balqis Nirmala dan Ya Maulai ,sama - sama bersaing untuk memberikan persembahan yg terbaik.Apa - apa pun Siti tetap ROCK!!!!!!!! yeah!!!

10:52 am  
Blogger baez-kun said...

owh muahahahaha
motif membangkang gaya debat ala parlimen?
ni hentak bukan sahaja mouse malahan keybord atas meja lantas bunyi tong tong tong lambang tak setuju ok

sila sedar yang masa hati kama tu kak ani lebih tumpukan pada dondang dendang ok, maka vokal ct tak dapat menampung keseluruhan markah utk muncul juara boley

dan cindai tu noraniza dengan gimik2 nye yang menonjol seperti dijulang2 di angkasa di atas tandu ibarat maharani yang nak beli maharani burger boley (kalo ada orang ingatla iklan ni)
maka siti mmg best tapi agak simple ok~~

maka saya mohon membangkang

11:39 am  
Anonymous Anonymous said...

Yeay!!!!! Hata membangkang!
Hahaha!!!Sokong!!!(matilah aku tak reti nak bangkang membangkang ni)..
tapi saya sokong bantahan saudara Hata itu yg arif....

12:11 pm  
Anonymous Anonymous said...

ihab...

HATA, SYAFIQ & ZAKI
Baca huraian di atas...
Bangkang kalo mahu... Sokong dengan menghentak2 mouse atau kepala atau apa saja tanda persetujuan ngan pendapat aku muehehe...

takmo aih hentak2 segala nih.. kang yang rosak mouse aku jua... whatever it is, part ko membangkang kenyataan aku ittew, masuk aqal jua... tapi part ko surow hentak2 ittew aku membangkang sekeras2nya... haha... peace!

[apa yang aku fikirkan...]
[aku demam =(]

12:18 pm  
Anonymous Anonymous said...

Zaki demam ke? alahai...demam nak kawen ke? hahaha...**dan dpt membayangkan camne cara zaki tidur klu demam...mcm kambing beranak...
hahahah...larik..........

12:52 pm  
Blogger puteri nad said...

matilah daku terlangkau x mengomen kat sini rupanyer..

:p

4:33 pm  
Blogger Unknown said...

syafiq...

dan dpt membayangkan camne cara zaki tidur klu demam...mcm kambing beranak...
kambing beranak pun comel jua.... dia berjihad membela dan menidurkan anak2 yang baru dilahirkan... memang macam aku.... tidur sambil berjihad.... zipzass ok~

6:22 am  
Anonymous Anonymous said...

Zaki

kambing beranak pun comel jua.... dia berjihad membela dan menidurkan anak2 yang baru dilahirkan... memang macam aku.... tidur sambil berjihad.... zipzass ok~

Wak ang kontuik la....

5:06 pm  
Anonymous Anonymous said...

eh boleh mencelah tak! sebenarnya bukan slh sesape neway! adat pertandingan mmg laa ade kalah dan menang! satu lagi sy respek gak kak ani nih sbb stern ngn prinsip warisan budaya die, tapi klu dr sg persembahan juara lagu tuh, persembahan yg baik is persembahan yg menonjolkan kekreativitian dlam mengolah persembahan! bukan jer vokal + tarian + costume n watsoeva, tp macam mane kte menghasilakan satu kelainan dalam persembahan... mintak maaaf yerr ihab klu saya utarakan kenapa after few times kak ani mng kategori persembahan terbaik, pastuh dah x menang! sbbnye kak ani asek bwk konsep yg same, iaitu memenuhkan stage ngn ramai penari which is x menunjukkan sebarang kelainan...sbb klu lagu etnik, memacam boleh diolah...sebab rentak dan melodi yg pelbagai, tp still kak ani bwk konsep yg sama. Sbb tu laaa aftr this klu kak ani masuk juara lagu, die kene wat satu team yg leh figure out idea2 yang best! bukan berpaksikan pada tarian etnik semata yang kekadang tuh orang lain x leh relatekan ngn dorang....kesimpulannya be more kreatif!

klu bg saya saya pilih siti gak, bukan sebab saya die hard fan die, tapi cr die vokal(w/pun cm kureng gak), expression(nih yg penting), pengawalan pentas, n maybe time tuh tarian balet tok AJL dianggap baru, so kelainan yg dibawa yg memikat juri kot...

alaaa tp pertandingan mane ade kemenangan yg mutlak...mesti ade keraguannya..tol tak

k....smoga hepi slalu ngn kak ani ek!
kuikuikuikui

12:34 am  
Blogger Unknown said...

syafiq..

Wak ang kontuik la....
???????????????????????????

8:25 am  
Blogger baez-kun said...

benarrrrrrr
terus sajor sokong zharif ok
muahahaha
matilah ihab takleh membangkang
muahahaha gelak lagi

9:08 pm  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

Eh penat la plak... Hengat bleh sambung satu malam haha...
Byk ok korg mengomel!!
Mekasih all tapi aku kena tido skang...
Esok laa aku jawab siu berbangkit!!

p/s: SIAP KO ZHARIF!!!
Hahahaha...

2:04 am  
Blogger toriq said...

eh, ko tidur pukul 2.04 am kah?? ingatkan tido lepas subuh? dah masuk ker subuh time tuh kat london?

ihab, sila hentam sharif dgn hujah2mu jua~ aku menanti~

*kesal sebab ingatkan ihab dah jawab dah kat post nih~ hehe

2:32 am  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Hmmmm... Check waktu subuh tadi lagi 15 minit masuk...
Rasa rugi plak kalo tangguh...
So aku masuk balik demi menZIPZAS kembali korg2 yg menZIPZAS aku!! Hahaha...
Sempena menunggu subuh masuk ;)


SYAFIQ
Benar ok kata2mu hehe...
SITI memang ROCK dan aku sangat suka tgk AJL sejak dia naik semangat nak rampas balik trofi persembahan terbaik daripada Kak Ani...
Malahan persembahan2 dia lepas Kak Ani kalah ngan mANIra dulu tak pernah mengecewakan aku...
Syg nyer dia decide tanak lawan dah kat AJL...


HATA
Point ngko ttg gimik Kak Ani lawan Vokal Siti jelas menunjukkan yg VOKAL BUKAN KRITERIA PERSEMBAHAN before zaman SMS...
Sila perasan VOKAL KAK ANI tidak megah langsung waktu AJL1998...
Nanti aku upload, ko analisa...
Motif gimik Kak Ani menenggelamkan vokal CT sedang vocal CT adalah vocal EMAS!!
Apakah ko nak menafikan VOKAL CT VOKAL EMAS??!!
JAWAB!! JAWABBBB!!! Hahahaha...


NADH
Aku tahu ko tak mampu ngomel kerana tidak berapa minat hehe...
Appreciate your effort deary Nadh ;)


ZAKI
AHHHHH TAKDE!!!
HENTAK GAK!! Aku kata HENTAK... MAKA HENTAKKKK!!!
Hahahaha...


& lastly penangan utk ZHARIF haha...
Amboi2 seronok dia yer... Siap ni aku nak melawan balik...

Tapi sebelum tu, aku nak katakan yg aku menerima sepenuh jiwa ko nyer statement...
Malah amat tepat!! ;)
Tp kenyataan tu dah tak valid skang ni sbb since kalah Hala Timur, kriteria persembahan Kak Ani berbeza dari sudut koreografi...
Ni dari kaca mata peminat fanatik cam aku la haha...
Paling baik olahan Hatinya Tak Tahan yg sangat simplistic dan menarik...

But anyway, back to the topic...
Aku rasa ko telah bawak satu statement yg AMAT MAUT bila ko timbulkan isu KAK ANI BAWAK RAMAI PENARI haha...
Ini mmg hujah kegemaran pihak2 non-fan Noraniza sejak zaman berzaman...
Dan ternyata statement ini sangat membunuh kalo org cuba relatekan aspek ini dengan kekalahan Noraniza di pentas AJL...

Sape sini berani nak claim yg Kak Siti Nurhaliza menang persembahan terbaik selepas 3 tahun terlepas trofi pada Noraniza hanya dengan seKERETA KANCIL penari??
Harap mendabik dada lah dan mengaku bahawa trofi itu TAKKAN DAPAT JATUH KE TANGAN BELIAU kalau beliau tak decide utk ikut cara KAK ANI bawak SELORI DUA penari naik pentas...
Bukti yg sangat jitu ok...
Compare persembahan Balqis ngan Ya Maulai...
Bilang berapa banyak penari yg digandakan...
Dekat 2-3 kali ganda!!

See... This is a point yg biasanya non-fan gunakan utk rembat Kak Ani...
Tanpa realise bahawa statement THE MORE THE MERRIER itu takleh disangkal sama sekali ;)

So that's that... Hujah ko ttg Kak Ani bawak ramai penari mmg takleh pakai...
Pokoknya Kak Ani tewas lepas zaman Ngajat Tampi sbb koreografi dia mmg takleh lawan koreografi Siti yg semakin hebat dan canggih post-Ya Maulai...
Bilangan PENARI?? Puhlizzz... Sama banyak je satu kampung dia bawak hehe...

So pokok Hujah aku di sini adalah KOREOGRAFI...

Jadi kita kembali pada tajuk entry yg membanding beza persembahan AKU CINTA PADAMU dengan AWALLAH DONDANG...
Sebagai pengkritik seni, adakah anda akan katakan yg KOREOGRAFI AKU CINTA PADAMU itu lebih baik daripada AWALLAH DONDANG??
Sila jawab beserta hujah hehe...

Isu bilangan penari tak relevan di sini kerana Kak Ani hanya bawa dua penari lebih berbanding kak CT...
Malahan Kak CT menang dengan berdiri gerak situ sini sedang Kak Ani bersusah payah meliuk lintuk rentak tari...
Jadi kenapa Kak CT masih MENANG??!!
jeng jeng jeng...

Tarian ballet sesuatu yg baru??
Malahan tarian Zapin Tenglu yg umurnya lebih tua daripada si ballet itu jua tak pernah di bawa ke pentas AJL zaman2 sebelum tu...
Hmmmm... Jadi bagaimana??


Cepat cepat korg... Belum dengar arguement yg memuaskan hati nih!!
Hahaha...


Owh n thanx Zharif for ya comment!!
Akhirnya masuk gak ko ke ruangan komen!! :D
Ajak Joey masuk jua...
Suruh dia back-up aku hahaha...

2:32 am  
Blogger baez-kun said...

terus kata nirmala sangat best dianye koreografi
fullstop
muahahaha

7:26 pm  
Anonymous Anonymous said...

uisy pedih nye ihab!

saya pun dh lost nih, x tau nak back up diri sendiri! wakaka.... cuma ape yang saya inginkan ialah kak ani memberi aura baru dalam persembahan die! Sebnrnye sori laa klu ckp psl ramai penari tuh, sbb saya sendiri x jelas dengan konsep yang cuba ditonjolkan oleh kak ani nih...tuh jerrr

jgn amek hati ek! few days ago ct buat statement kat sitizone, die akan join balik juara lagu ngn transkripsi die...so kte tunggu ek....

kuikuikuikui!

p/s: joey skrg tgh bz ngn exam n UFM die! heheh!

5:09 am  
Blogger Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

Yeah HATA!!
Aku amat tak menafikan statement ko hahaa...
Sbb persembahan CT masa tu mmg power...
Put aside 'penghayatan lagu', mmg persembahan tu JAUH LAGI LAYAK menang berbanding Kak Ani tahun tu...
;)

Kak Ani nyer performance tahun tu langsung tak terurus, nak buat camne...
:D


Zharif.. tak perlu ok nak sentap segala hahaha...
Tapi mmg itu hakikatnya...
Aku mmg tak paham napa org nampak penari ramai = Kak Ani...
Sedang banyak aja gerombolan penari lain menurut artis2 selain Kak Ani... Hmmmm sian Kak Ani ku kekekeke...

Dan YES!! My brother jua ada kasitau pasal statement CT tu!!
DARNNNNNNNNNNN!!!
Mampos laa Kak Ani takkan menang segala jadah dah lepas ni haha...
Dah laa nak kena lawan aura Mawi...
Ni Aura CT datang balik argh!!!!!

BEST OF LUCK JE LAA KAK ANIIII!!

Ko rasa dia nak bawak masuk lagu apa??
Aku harap sangat TANPA DENDAM DI HATI...
Takmoh BIARLAH RAHSIA!! :P

4:54 pm  

Post a Comment

<< Home